Verplichte gebruik van V16-markering en andere lubricaties
Vanaf het begin van het nieuwe jaar wordt het verplicht om de V16-markering verbonden te hebben en deze indien nodig te gebruiken. Dit is echter niet de enige verandering die de Spaanse wegen zal beïnvloeden in 2026.
Nieuwe verkeersregels vanaf 1 januari 2026
Vanaf het begin van 2026 treden diverse nieuwe verkeersregels in werking, waaronder de universele verplichting het veiligheidsgordel te gebruiken, het aanleggen van een centrale rijstrook tijdens files voor hulpverleningsvoertuigen en strengere restricties op toegang tot de Lage-emissiezones (LEZ) in steden.
Veiligheidsgordel en rijstrook voor hulpdiensten
Een belangrijke maatregel die door de Algemene Verkeersdienst (DGT) wordt voorgesteld, is het verplichtstellen van een centrale rijstrook in files, zodat hulpdiensten gemakkelijker door kunnen rijden. Tijdens opstoppingen op autosnelwegen moeten voertuigen aan de rechterkant naar rechts uitwijken en die aan de linkerkant naar links, om zo ruimte te scheppen voor hulpdiensten die door de rijen kunnen rijden.
Daarnaast moet bij het inhalen van een stilstaand voertuig dat een deel van de rijbaan bezet houdt, de snelheid worden verminderd met 20 km/h onder de maximumsnelheid en een zijafstand van 1,5 meter worden aangehouden. Deze regels worden herinnerd door de organisatie Alquiber.
Verplichting tot gebruik van veiligheidsgordel
In 2026 wordt het gebruik van de veiligheidsgordel op gemeentelijk niveau verplicht in alle situaties. Tot nu toe waren onder meer taxichauffeurs, bezorgers en rijinstructeurs vrijgesteld tijdens hun werkzaamheden. Vanaf het nieuwe jaar moeten ook zij de gordel dragen, net als alle andere weggebruikers.
Nieuwe restricties in lage-emissiezones (LEZ)
Vanaf 2026 moeten alle Spaanse steden met meer dan 50.000 inwoners, inclusief de eilandgebieden, een ZONE van Lage Emissies (ZBE) invoeren. Deze maatregel moet het toegang tot en het parkeren van de meest vervuilende voertuigen beperken. In totaal zijn meer dan 149 gemeenten betroffen, goed voor bijna de helft van de Spaanse bevolking.
De nieuwe regelgeving is gebaseerd op het milieukeurmerk van de DGT en raakt vooral voertuigen met benzinemotoren gebouwd vóór 2001 en dieselvoertuigen vóór 2006. Het niet naleven van deze restricties wordt streng gehandhaafd met camera’s voor kentekenplaten, en kan leiden tot boetes tot 200 euro. Bij tijdige betaling wordt de boete gereduceerd tot 100 euro.
Voertuigen met labels B en C krijgen meestal beperkt toegang tot de meest beschermde gebieden, tenzij ze zich in de rest van de ZBE bevinden of naar een erkende parkeerplaats rijden. Eco- en Zero-emissielabels garanderen vrij toegang, circulatie en parkeren zonder beperkingen en met grote voordelen.
Elke gemeente mag binnen haar ZBE eigen regels stellen, waardoor de restricties kunnen verschillen tussen steden.
Specifieke situatie in Madrid
Voor Madrid werd voorzien dat vanaf januari 2026 de uitstelperiode voor voertuigen met residentie in de stad zou aflopen. Zonder milieulabel zouden deze voertuigen niet meer mogen rijden in stadswegen, inclusief de M-30.
Echter, vanwege de beperkte milieu-impact van voertuigen zonder label die residents in Madrid gebruiken, heeft de gemeente een nieuwe uitstelperiode ingesteld tot 31 december 2026. Hierdoor kunnen residentiële voertuigen zonder milieulabel in Madrid nog steeds gebruik maken van de ZBE-zone.









