Staat de grootste concurrent van Tesla op het randje van faillissement met €11,09 miljard verlies?

Lucid Motors, fabrikant van ’s werelds krachtigste elektrische auto’s en ooit Tesla’s grootste uitdager in de Verenigde Staten, meldde een gigantisch verlies van ruim €11 miljard. Is een faillissement realistisch, of is er nog hoop door investeerders uit het Midden-Oosten?

Spread the love

Lucid Motors, ooit de hoop van de Amerikaanse elektrische auto-industrie, staat opnieuw volop in de schijnwerpers. Het bedrijf, lang gezien als dé uitdager van Tesla, meldt indrukwekkende verliezen van maar liefst €11,09 miljard. Gaat Lucid kapot, of is er toch een wonder mogelijk?

Inhoudsopgave

Lucid Motors: Spectaculaire groei én diepe val

Wie Lucid Motors zegt, zegt natuurlijk de Lucid Air – ooit de snelste elektrische auto ter wereld die men zelfs in Amsterdam-Zuid zag paraderen. Een paar jaar geleden steeg het aandeel bij de beursgang met 19% op één dag, de hype was echt. In 2021 bereikte het aandeel zelfs $64,86. Fast forward naar nu: de koers is 97% lager en het bedrijf torst een verlies van ruim 11 miljard euro. Het voelt alsof ze bij Lucid melk haalden, maar vergaten brood te kopen – alles behalve ‘smooth sailing’ dus.

Hun tweede model, de Lucid Gravity (een forse SUV met een bereik tot 725 km), moest dé ommekeer worden. Toch is de roltrap voor de Amerikaanse markt voorlopig vooral omlaag gaan.

Leiding, productieachterstanden en reputatieschade

Techsite Electric Vehicles gaf onlangs een pijnlijke reconstructie van de afgelopen jaren. Op papier lijkt de situatie bij Lucid nauwelijks houdbaar. Alleen al tussen oktober 2023 en mei 2025 vertrokken 12 topbestuurders — onder wie de opvallende, soms wat controversiële CEO Peter Rawlinson. Toenadering of botsing met Tesla-baas Elon Musk, het ging er fel aan toe: Rawlinson was niet bang voor een stevige uitspraak.

Beloftes werden massaal niet waargemaakt. Lucid zou in 2022 zo’n 20.000 auto’s leveren, oplopend naar 135.000 in 2025. Toch bleef het in de praktijk bij 4.369 stuks in 2022 en ‘slechts’ 10.241 in 2024—een enorme mismatch. Ook verdwenen duizenden reserveringen door productie-uitstel, wankelend consumentenvertrouwen en continu veranderende leverdata. Vraag op straat in Utrecht: wie wacht er écht nog op z’n Lucid Gravity?

De markt kreeg het ook door: Lucids beurswaarde kelderde net zo hard als hun verkopen. Terwijl Mercedes, Volvo en BYD agressief blijven groeien, lijkt Lucid steeds meer een voetnoot te worden.

Inkomsten kelderen, ontslagen en nieuwe verliezen

Naast uitblijvende leveringen kelderen ook de inkomsten. In 2022 lag de gemiddelde verkoopprijs van een Lucid Air rond de €136.000. Nu halen ze met moeite €65.000. Lucid bracht goedkopere, minder luxe modellen en strooide met kortingen—maar zelfs dat had weinig effect. In Haarlem of Rotterdam kun je vandaag de dag een occasion Lucid Air tegen bodemprijzen spotten, waar mensen cynisch over grappen.

Pijnlijk detail: in mei 2024 moest Lucid nog eens 400 medewerkers ontslaan, zo’n 6% van het personeel. Het jaar ervoor vertrokken er al 1.300 mensen. De nieuwe fabriek in Saoedi-Arabië (Jeddah, om precies te zijn) leek hoopvol—maar tot nu toe valt het allemaal vies tegen. Het totale verlies? Meer dan €11 miljard. En dan zijn de aandelen aan het einde van juni 2025 nog maar $2,12 waard.

Waarom Lucid ondanks alles niet failliet is

Hoe kan het dat Lucid, ondanks alle financiële drama’s, niet kopje onder is gegaan? Dat antwoord ligt bij hun grootste aandeelhouder: het Saoedische Public Investment Fund. Deze investeerder bezit ondertussen 60% van Lucid Motors en heeft diepe zakken—geldproblemen zijn daar geen issue.

Ook bouwt Lucid in het Midden-Oosten door aan nieuwe fabrieken en verwacht het vanaf 2026 een nieuw, goedkoper model te lanceren. Hopelijk voor Lucid (en wie weet een Haagse Uberchauffeur): deze SUV moet in Europa in 2027 de strijd aangaan met Tesla’s Model Y.

Wil je je vinger aan de pols houden van de elektrische autowereld? Dan is het slim Lucid nog niet geheel af te schrijven. Maar voorlopig… zou ik m’n geld toch net iets eerder op een Kia of Volvo zetten. Mocht u nog een Lucid Gravity op de stoep zien staan — even goed kijken, grote kans dat het reclame is.

Spread the love