Het officiële standpunt van de Spaanse regering
Op 17 december 2025 sloot Pedro Sánchez, de Spaanse premier, het evenement ‘Vooruitgang in het Verdedigingspact tegen de Klimaatnoodsituatie’ af in het Cirkel van Schone Kunsten in Madrid. Tijdens de bijeenkomst uitte hij zijn kritiek op de recente voorstellen van de Europese Commissie met betrekking tot de toekomst van automobielproductie en -verkoop.
Reactie op het voorstel van de Europese Commissie
Sánchez beschouwde het voorstel om het totale verbod op de verkoop van verbrandingsvoertuigen vanaf 2035 te schrappen als een “statische historische fout”. De commissie stelt voor om in plaats daarvan een “beperkte” productie van dergelijke voertuigen toe te staan, met een maximum van 10% van de emissies van CO2 uit 2021. Volgens de premier ondermijnt deze aanpak de concurrentiekracht van Europa omdat deze niet in lijn is met de duurzaamheidsdoelstellingen, en daardoor de nationale en Europese klimaatverplichtingen onder druk zet.
De inhoud en de onderhandeling van het voorstel
Het voorstel van Brussel wordt gezien als een eerste stap die nog verder moet worden besproken tussen de Raad en het Europees Parlement voordat het definitief kan worden vastgesteld. Bronnen binnen de gemeenschap geven aan dat, ongeacht het uiteindelijke akkoord, de fabrikanten de concessies volledig moeten compenseren. Dit zou gebeuren door middel van “kredieten” die gegenereerd worden via het gebruik van “groen staal” uit de EU of via biobrandstoffen.
Concluderende opmerkingen
Het debat rondom de regulering van autoverkoop en -productie in Europa blijft complex, waarbij economische belangen worden afgewogen tegen de doelstellingen op het gebied van klimaatverandering. De technische en politieke onderhandelingen zullen bepalen welke richting Europa zich op zal bewegen met betrekking tot milieuvriendelijke mobiliteit in de komende jaren.









