NASA sloot vrijwilligers een jaar op om leven op Mars te simuleren — nu vertellen zij wat er écht gebeurde: van strategie-games tot zelf oogsten

Vier onderzoekers brachten 378 dagen in een 3D-geprinte Mars-habitat door. Hoe hielden zij het vol — en wat deden ze eigenlijk? Van groente telen tot PlayStation-marathons: hun inzichten leest u hier.

Spread the love

Een paar jaar geleden startte NASA een ambitieus experiment: hoe ziet het leven op Mars er in de praktijk uit? In het Johnson Space Center in Houston werd een 3D-geprint habitat neergezet — alsof je in een aflevering van Black Mirror bent beland, maar dan dichter bij huis dan je denkt. Vier vrijwilligers, waaronder mariene microbioloog Anki Selariu, sloten zich in juni 2023 een jaar lang op. Nu het experiment voorbij is, laten ze voorzichtig in hun kaarten kijken.

Waarom sloot NASA mensen op in een 3D-geprint huis?

De missie — met de tamelijk poëtische naam CHAPEA (Crew Health and Performance Exploration Analog) — was vooral bedoeld om te meten: hoe gaan mensen om met extreme isolatie, beperkte middelen en elkaar? Vliegen naar Mars is niet zomaar een treinritje naar Amsterdam, en dat weten ze bij NASA maar al te goed. Hoe blijf je mentaal gezond, wat als iemand het lastig krijgt en — eerlijk is eerlijk — hoe voorkom je dat je elkaar gillend gek maakt?

Dag in, dag uit: van groente telen tot PlayStation-marathons

De crew moest dus hun eigen eten verbouwen — groenten en kruiden groeiden in minikasjes. boodschappen doen bij Albert Heijn zat er niet in. Voor ontspanning was er opvallend veel ruimte voor hobby’s: tekenen, tv-series kijken én flink wat strategische games spelen op de PS4. Denk aan titels als Civilization, Stellaris en andere wereldbouwspellen. Ja, je zou zeggen: na een dag overleven in simulatie-Mars, nog even een game waarin je een planeet bestuurt — het leverde in elk geval minder stress op dan je denkt.

Sociaal experiment: verbinding zoeken als je nergens heen kunt

Wat echt opviel uit hun verhalen? De relaties binnen de groep. Als je maandenlang dezelfde gezichten ziet — zonder het vertrouwde koffertje van Douwe Egberts of een wandeling langs de grachten — groeit er vanzelf een soort familiegevoel. Spelletjesavonden, gedeelde grappen, maar ook de nodige ruzietjes zaten in het pakket. Het mocht niet altijd makkelijk zijn, maar ze kwamen er als hecht team uit.

Technische uitdagingen: vertragingen, voorraadstress en ruimtepakken aan

  • Dagelijkse routine met het aantrekken van ruimtepakken, zelfs voor een ‘wandeling’ in de Mars-simulator
  • Communicatie met de aarde had standaard een vertraging van 22 minuten — je appje ontvangen, dat is wat anders dan bij KPN
  • Strak voorraadbeheer: alles, van eten tot water, was beperkt

Wat brengt de toekomst? Nieuwe missies in 2025 en verder

Het experiment is inmiddels afgerond, maar NASA kijkt alweer vooruit. In 2025 start een nieuwe ronde van CHAPEA. Het doel blijft hetzelfde: zoveel mogelijk leren vóór die geplande bemande vlucht naar Mars in de jaren ’30 — al wordt dat, met alle technische en financiële hordes, steeds ambitieuzer. Of we ooit versgeperst sinaasappelsap op Mars drinken? Niemand durft het te voorspellen. maar één ding is duidelijk: zelfs in 2025 komt het beste af en toe nog uit een PlayStation.

Tips van de deelnemers: zo overleef je extreme isolatie

  • Zorg voor afleiding — of je nu gamet of een roman leest, je hoofd moet soms even ‘uit’
  • Investeer in goede communicatie met je huisgenoten, zelfs als dat soms lastig is
  • Maak het gezellig met kleine tradities: samen een filmavond, zelfgebakken brood of een potje FIFA
  • Structuur helpt, zelfs al voelt elke dag als Groundhog Day

Laat dit experiment u vooral inspireren — of u nu in een tiny house in Utrecht woont, of gewoon een sleur voelt in uw dagelijkse routine. Wie weet pakt u de PlayStation er dit weekend ook weer bij.

Spread the love