Waarschijnlijk heeft u wel eens uw auto gewassen bij een selfservice-wasstraat. Kent u dat moment dat de spuitlans nét niet krachtig genoeg is—het vuil blijft eigenwijs aan uw ramen kleven? In Rusland pakken ze dat heel anders aan.
Russische militaire ingenieurs besloten oude Sovjet-straalmotoren een tweede leven te geven. Zij bouwden deze krachtpatsers in vrachtwagens en creëerden daarmee iets als een ‘super-Kärcher’. Het resultaat: een wasmachine voor tanks, treinen en zelfs vliegdekschepen.
Van vliegdekschip tot Gennepse winterweg: alles blinkend schoon
In Rusland houden ze wel van groot—dat zie je overal, van de metrostations in Moskou tot het formaat van hun militaire voertuigen. De TMS-65U is zo’n typisch staaltje. Het is een militaire truck—denk aan een GINAF of DAF XB uit Nederland, maar dan nog steviger—met een straalmotor uit een oude gevechtsvliegtuig achterop. Oorspronkelijk was dit apparaat bedoeld om chemische ontploffingen te reinigen, maar de Russen vonden al snel andere toepassingen.
De belangrijkste blikvanger: een VK-1-straalmotor, ontwikkeld in 1947 en lange tijd gebruikt in de MiG-17 straaljager. Toen Rusland deze vliegtuigen met pensioen stuurde, vonden ze een onverwachte bestemming in de civiele techniek.
Het leger combineerde deze krachtbron met een van hun sterkste trucks, de Ural 375 6×6. Deze robuuste alleskunner met zeswielaandrijving kwam eenvoudig waar hij moest zijn—van besneeuwde Moermansk tot modderige velden nabij Novgorod. Met bijna een 900-liter tank als brandstofvoorraad kon de straalmotor urenlang zijn werk doen, niet om te rijden, maar om onder extreme druk ontsmettingsmiddel te spuiten. Vaak bestuurt één persoon de truck en een ander de straalmotor.
Naast de TMS-65U is er ook de TM-65M, gebaseerd op de Ural-4320, eveneens een 6×6 maar net iets krachtiger qua trekvermogen. In plaats van een ingebouwde brandstoftank, sleept deze een gigantische tank achter zich aan. Russisch pragmatisme ten top.
Meer dan schoonmaken: tactiek, mist en sneeuwruimen
Dit apparaat doet al jaren dienst bij het neutraliseren van gevaarlijke stoffen op grote schaal. Denk aan het schoonmaken van tanks, vrachtwagens of installaties na contact met chemicaliën. De TMS-65U wordt tot op de dag van vandaag gebruikt op vliegdekschip Admiral Kuznetsov—een feitje dat menig marine-enthousiasteling zal waarderen.
Een onverwachte functie: met de megamotor kunnen ze ook massieve rookwolken creëren op het slagveld, zodat vijanden weinig zicht hebben. En bij sneeuwstormen? Dan blast deze unit sneeuw moeiteloos weg van startbanen, snelwegen en zelfs treinen. We zouden bijna wensen dat ProRail zo’n machientje in de achterzak had voor deze bijzondere Hollandse winters van 2025.
- Krachtig reinigen van besmette voertuigen (inclusief tanks en gepantserde wagens)
- Onzichtbaarheid creëren door rookgordijnen
- Efficiënt grote oppervlakken sneeuwvrij maken—ideaal voor vliegvelden
Russisch groots versus onze Kärcher: wat te leren?
Waarom kiezen voor een straalmotor? In ons nuchtere Nederland lijkt het overdreven, maar het laat wel zien hoe out-of-the-box militaire techniek kan zijn—hergebruik van oude vliegtuigmotoren is bovendien verrassend duurzaam!
Mocht u deze winter een file bij Zwolle ontwijken dankzij superschoon asfalt, denk dan kort aan de onorthodoxe Russische reinigingsmethoden. En wie weet: misschien staat er over tien jaar bij de Gamma een Kärcher-model — aangedreven door een oude F-16-motor.
P.S. Mocht u een werkende VK-1-motor te koop aanbieden op Marktplaats: laat het weten via de redactie — wij zijn benieuwd…