Belangrijke gebeurtenissen op de school
Het IES Los Neveros heeft een formeel evenement georganiseerd dat twee belangrijke momenten voor de onderwijsgemeenschap samenbracht: de opening van het Infopunt voor Schoolambassadeurs van het Europees Parlement en de herdenking van de Dag van de Grondwet.
Bij de bijeenkomst was onder meer de afgevaardigde voor Onderwijsonwikkeling en Beroepsonderwijs, María José Martín, aanwezig, samen met de burgemeester van Huétor Vega, Mario del Paso. Zij werden vergezeld door het schoolleiderschap, onder leiding van directeur Juan de Dios Rodríguez Bailón.
Toespraak van de afgevaardigde
Tijdens haar speech benadrukte María José Martín Gómez de Europese betrokkenheid van het IES Los Neveros en haar rol als onderwijsreferentie in de provincie. Ze gaf aan dat de oprichting van het nieuwe Infopunt de school positioneert als een brug naar Europa, wat participatie, kritisch denken en onderwijs in democratische waarden versterkt.
Daarnaast complimenteerde ze de inzet van docenten en leerlingen. Volgens haar vormt de school een levend voorbeeld van de transformerende kracht van onderwijs en van hoe burgerschap wordt opgebouwd binnen de klaslokalen.
Viering van de Dag van de Grondwet
De Dag van de Grondwet werd gevierd met het voorlezen van een manifest door leerlingen, dat de democratie verdedigt. De afgevaardigde noemde dit een voorbeeld van civiele betrokkenheid en rijpheid, dat de inzet van studenten voor constitutionele waarden onderstreept.
Als onderdeel van het programma werd een video getoond ter steun van Granada als Europese Culturele Hoofdstad 2031. Martín Gómez stelde dat deze initiatief de erfenis, identiteit en educatie combineert en de Europese dimensie van de provincie onderstreept.
De dag werd verder opgeluisterd door de onthulling van twee gedenkplaten: een ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het IES Los Neveros en een andere voor de erkenning als Schoolambassadeur van het Europees Parlement.
Betekenis van het Infopunt en educatieve programma’s
De opening van het Infopunt, dat dient als informatiecentrum over de Europese Unie, markeert een belangrijke stap in de openstelling van de school naar het Europese publiek. Het biedt bronnen, activiteiten, materialen en participatiemogelijkheden voor leerlingen, en dient als directe toegang tot het Europese project.
De afgevaardigde benadrukte ook de waarde van internationaliseringsprogramma’s die al worden uitgevoerd in scholen binnen de provincie, die de kandidatuur van Granada voor de titel Europese Culturele Hoofdstad 2031 versterken. Daarbij werden onder meer de volgende initiatieven genoemd:
- Inmersieprogramma’s voor taalonderwijs, die financiering bieden voor buitenlandse verblijven;
- De Prijs voor Beste Praktijken in Tweetalig Onderwijs, die de excellentie van openbare scholen erkent;
- Picasso Mob, een programma dat interculturele uitwisselingen tussen leerlingen uit Andalusië en Frankrijk faciliteert.
Bovendien wordt de LabelFrancÉducation-erkenning toegekend aan scholen die kwalitatief hoogwaardig tweetalig Fransonderwijs bieden. Het Talenontwikkelingsplan stelt certificeringdoelen voor tweetalige en niet-tweetalige leerlingen, met samenwerkingsverbanden met organisaties zoals Trinity, Cambridge, DELF, Camoes, YCT en HSK.
Daarnaast werden onder andere het Educatieve Debat Toernooi van Andalusië en het eTwinning-programma genoemd. Het debattoernooi bevordert spreekvaardigheid en kritisch denken in meerdere talen, terwijl eTwinning internationale samenwerking via digitale tools stimuleert en scholen in staat stelt deel te nemen aan innovatieve Europese projecten.
Het Confucius College-programma introduceert Chinese taal en cultuur in Andalusische scholen via native docenten en culturele activiteiten en bereidt leerlingen officieel voor op de YCT- en HSK-certificeringen. Ook wordt het belang van uitwisselingsprogramma’s, het Bachibac-programma (dat dubbele diploma’s in Spanje en Frankrijk aanbiedt), en het prestigieuze International Baccalaureate programma besproken.
Volgens Martín Gómez versterken deze initiatieven het meertaligheid, de mobiliteit, de culturele openheid en de voorbereiding van leerlingen om als actieve Europese burgers te functioneren.
Rol van Erasmus+
Tijdens het evenement benadrukte de afgevaardigde de centrale rol van Erasmus+ voor de provincie. Ze beschreef het als een echt educatief en cultureel infrastructuur dat dient voor de Europese burger. Granada neemt actief deel aan alle onderdelen van het programma, zoals het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, hoger onderwijs en volwassenenonderwijs.
Veel scholen in de regio voeren mobiliteitsprojecten uit (KA1), waarmee leerlingen en docenten internationale ervaringen kunnen opdoen. Daarnaast bevorderen samenwerkingsprojecten (KA2) innovatieve onderwijsmethoden en werken ze samen met andere Europese instituties.









