Hoort u deze zin aan de telefoon? Hang direct op — anders kan uw bankrekening geplunderd worden

Telefonische oplichting wordt steeds geraffineerder in Nederland. Oplichters gebruiken nieuwe trucs en zinnen, waarmee ze zelfs slimme mensen te slim af zijn. Leer welke frases direct alarmbellen moeten laten rinkelen — en bescherm uw rekening in 2025.

Spread the love

De nieuwste golf van telefonische oplichting baart steeds meer zorgen bij Nederlandse instanties. Oplichters worden slimmer — hun methodes ingewikkelder — en ondertussen raken steeds meer mensen geld kwijt. Klinkt heftig? Helaas zijn deze trucs ook in 2025 springlevend, zelfs in ons eigen Nederland.

Oplichters hebben steeds verrassender trucs

Instanties als de Fraudehelpdesk en Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwen al tijden: de praktijken van criminelen worden menselijker en geraffineerder. Ze bellen u zogenaamd namens uw bank — vaak blijkt het eerst volkomen plausibel.

De truc? Door emoties als angst, tijdsdruk of zelfs medelijden slim te gebruiken, krijgen ze u zo ver om “even snel” iets te bevestigen of geld over te boeken. De Nederlandse Vereniging van Banken ziet elk jaar honderden meldingen — met name ouderen, maar ook jongeren zijn prooi.

Tijdens zulke fraude-gesprekken gebruiken oplichters doelbewust bepaalde zinnen die direct alert moeten maken. Hun enige doel: uw bankgegevens of identiteitsinformatie stelen, om zo razendsnel uw rekening leeg te trekken. Hoor dus echt goed op wat ze vragen.

De ene zin die u nooit moet vertrouwen

Jaarlijks waarschuwen onder andere ABN AMRO, ING en Rabobank voor nieuwe trucs via de telefoon. Oplichters doen zich voor als bankmedewerker, financieel adviseur of zelfs medewerker van overheidsinstanties. Ze zijn soms opvallend goed voorbereid — en het lijkt allemaal hartstikke officieel.

Als u tijdens het gesprek hoort: “We gaan uw krediet simuleren” (of een vergelijkbare zin, zoals “voor verificatie moeten we even een test uitvoeren”), stop dan direct het gesprek. Want — echte banken of instanties vragen hier nóóit om per telefoon. Ze hebben deze info al.

Wat gebeurt er vaak? Er komen zogenaamd officiële schermen, websites (denk aan ‘mijn.bank.nl’ met een denkbeeldige spelfout) of formulieren in beeld. U vult onbewust uw gegevens in, meestal omdat het echt haast lijkt te hebben — en vervolgens zijn alle data in handen van criminelen.
Vervolgens wordt het geld overgeboekt of wordt uw identiteit misbruikt voor bijvoorbeeld flitskredieten. In 2025 zijn er in Amsterdam een handvol succesverhalen — maar helaas ook veel schrijnende gevallen.

Hoe herkent en voorkomt u deze val?

  • Twijfelt u? Hang altijd op en bel zélf uw bank via het officiële nummer — banken als ASN, Triodos of SNS doen geen bankzaken via de telefoon.
  • Geef nooit uw pincode, wachtwoorden of TAN-codes via de telefoon — zelfs niet als iemand zegt dat er ‘direct actie nodig is’.
  • Pas op als u hoort dat u vooraf geld moet betalen, storten of overschrijven.
  • Zelfs als het logo of de stem bekend klinkt: controleer altijd het nummer via Google of de website van uw bank.
  • Verifieer onvertrouwde telefoonnummers bijvoorbeeld via fraudehelpdesk.nl of meldpuntbankhelpdesk.nl.

De Autoriteit Financiële Markten waarschuwt: een échte bank zal nooit vragen om geld over te maken als “voorwaarde voor een lening.” Zelfs niet als de medewerker heel vriendelijk klinkt.

Kleine hack uit het leven gegrepen — als u vroegtijdig het gesprek beëindigt en zelf uw bank belt, loopt u vrijwel geen risico. En, alleen voor zekerheid? Vraag altijd om schriftelijke bevestiging of bel een tweede keer om het aanbod te checken.

Met deze simpele checks blijft uw rekening gewoon van uzelf. En als u toch twijfelt: in Nederland is er altijd de Fraudehelpdesk — die tip vond ik via een kennis van mij die op de Zuidas werkt. Soms is wantrouwen gewoon wijs.

Spread the love