Overeenstemming tussen het Europees Parlement en de Raad
De onderhandelaars van het Europees Parlement en de Raad van de lidstaten hebben op donderdag een akkoord bereikt over maatregelen om de controle en transparantie van elektronische betalingen te versterken. Deze nieuwe regelgeving bevat onder meer strengere garanties voor consumenten en de plicht voor aanbieders van online betaalservices om verantwoording af te leggen bij fraudegevallen.
Doelstellingen van de herziening van de PSD2-richtlijn
Het hervormingsproces, gericht op de herziening van de Richtlijn betreffende betaaldiensten (PSD2), richt zich op het verbeteren van fraudebestrijding, het vergroten van de transparantie wat betreft commissies en het stimuleren van technologische innovatie binnen de sector. Echter, de invoering is afhankelijk van nog de formele goedkeuring door het volledige Europees Parlement en de goedkeuring door de 27 lidstaten, waarna de wet officieel van kracht kan worden.
Verplichtingen voor betalingsdienstaanbieders
Een van de belangrijkste wijzigingen is dat aanbieders van betaalservices genoodzaakt worden limieten te stellen op uitgaven en beveiligingsmaatregelen te treffen, om het risico op fraude bij online betalingen te verminderen. In geval van fraude blijven zij aansprakelijk voor de verliezen van klanten, mits kan worden aangetoond dat zij niet de juiste veiligheidsmaatregelen hebben genomen.
Voorbeelden hiervan zijn dat betalingsdienstaanbieders moeten controleren of de naam en de unieke identificatie van de ontvanger overeenkomen. Bij discrepanties moeten zij de betaling weigeren en de betaler hierover informeren. Daarnaast moeten zij zorgen voor een veilige authenticatie van de consument en een risicoanalyse uitvoeren.
Aansprakelijkheid bij frauduleuze overboekingen
Indien een oplichter een transfer opzet of wijzigt en deze als niet-geautoriseerd wordt beschouwd door de eigenaar, wordt de volledige verantwoordelijkheid bij de betalingsdienstaanbieder gelegd. Verder moeten zij verdachte transacties blokkeren zodra zij deze constateren.
Wat betreft fraude door impersonatie, hierbij doet de oplichter zich voor als een medewerker van de betaalorganisatie en verleidt de cliënt tot een betaling, moet de provider het volledige bedrag terugbetalen zodra de fraude wordt gemeld bij de politie.
Verantwoordelijkheid van online platforms en adverteerders
Online platforms worden aansprakelijk voor het terugbetalen van frauduleuze betalingen aan klanten, als zij kunnen aantonen dat zij eerder waren gewaarschuwd voor frauduleus gedrag op hun platform en geen passende maatregelen hebben genomen om dit te verwijderen.
Bovendien moeten financiële dienstverleners aantonen dat zij wettelijk geautoriseerd of officieel vrijgesteld zijn van registratie in het desbetreffende land, of dat zij namens iemand anders adverteren.
Transparantie over commissie- en wisselkoersen
De nieuwe regelgeving versterkt ook de openheid over de kosten die in rekening worden gebracht bij geldautomaten en elektronische betalingen bij winkels. Aanbieders zijn wettelijk verplicht om vooraf duidelijk te maken welke commissies en wisselkoersen gelden voordat zij een transactie uitvoeren.
Verbetering van toegang tot contant geld in afgelegen gebieden
Daarnaast wordt gestreefd naar betere toegang tot contant geld op het platteland of in moeilijk bereikbare locaties waar geldautomaten schaars zijn. Winkels kunnen contant geld uitbetalen zonder dat hiervoor een aankoop vereist is. Deze transacties moeten wel gebeuren met chip- en PIN-technologie en beperkt blijven tot een maximum van 150 euro of het equivalent in de nationale valuta, om fraude te voorkomen.
Correcte bedrijfsnaam op bankafschriften
Tot slot moeten handelszaken ervoor zorgen dat hun gebruikelijke bedrijfsnaam overeenkomt met die op de bankafschriften van klanten. Dit maakt het gemakkelijker voor klanten om de oorsprong van opgenomen bedragen te herkennen en te begrijpen waar de kosten vandaan komen.









