Introductie van cyberfraudes en recente campagne
De Nationale Politie heeft een waarschuwing uitgegeven over de twaalf meest voorkomende vormen van cyberfraude. Dit gebeurde via een korte podcastcampagne, juist in de periode waarin er veel aanbiedingen zijn tijdens Black Friday en de feestdagen naderen. Een van de bekendste vormen onder deze online oplichterijen is ‘skimming’. Bij deze fraude wordt geprobeerd bankgegevens te stelen bij online aankopen, wat het risico met zich meebrengt dat bankrekeningen kunnen worden geleegd.
Risico’s voor verschillende leeftijdsgroepen
De politie waarschuwt dat er voor elke leeftijdscategorie bepaalde scams bestaan. Volgens de verantwoordelijken van de sectie voor fraude met elektronisch betalen binnen de Centrale Cybercriminaliteitseenheid, bestaat er in 2025 dertig jaar onder hen. Ze adviseren daarom dat mensen altijd moeten opletten wanneer ze vertrouwelijke gegevens delen of verzoeken krijgen om online transacties uit te voeren.
Adviezen voor veilig winkelen en betalen
Het wordt aanbevolen om alleen aankopen te doen bij betrouwbare winkels en webpagina’s die beschikken over encryptiecertificaten. Daarnaast wordt afgeraden om over te maken via bankoverschrijvingen en om in plaats daarvan prepaid- of creditcards te gebruiken voor betalingen. Mensen moeten altijd voorzichtig zijn als ze persoonlijke documenten, wachtwoorden of inloggegevens online worden gevraagd, vooral als er onder druk wordt gezet om snel te handelen bij online aankopen.
Campagne met korte podcasts voor voorlichting
In het kader van preventie heeft de politie een campagne gestart waarin agenten de belangrijkste vormen van cyberfraude uitleggen via gemakkelijk te begrijpen korte audio’s. Deze podcasts, die via social media platforms zoals WhatsApp, Twitter (X), Facebook en diverse podcastdiensten beschikbaar zijn, duren meestal niet langer dan een minuut. Ze bieden praktische tips om niet het slachtoffer te worden van oplichters.
Inhoud van de podcasts
De informatie behandelt onder andere de bekende scams zoals faktuurwissel, loonwissel, ‘likes’-oplichting, love scams en de ‘zorgelijke’ kinderen-fraude. Het eerste korte fragment richt zich op ‘skimming’, een methode waarbij cybercriminelen zich voordoen als postbezorgingsbedrijven. Ze sturen dan een sms of e-mail met de melding dat een levering probeert te worden afgeleverd, terwijl dat niet het geval is.
Bij deze fraude wordt door de cybercriminelen een link gestuurd die de gebruiker naar een nagebootste website leidt die sterk lijkt op die van reguliere bezorgdiensten. Daar wordt de ontvanger gevraagd persoonlijke en bankgegevens in te voeren om de levering te bevestigen. Op deze manier krijgen de criminelen toegang tot alle gegevens van het slachtoffer.
Nieuwe varianten van fraude
Een andere recent ontwikkelde truc is de ‘Likes-fraude’. Hierbij beloven oplichters geld in ruil voor het drukken op ‘likes’ of het plaatsen van reacties bij social mediaposts. Ze proberen slachtoffers vervolgens te overtuigen om geld te investeren, met de belofte dat ze daarmee meer winst kunnen maken. Door deze methodes proberen oplichters vertrouwen te winnen en makkelijker persoonlijke gegevens en geld te verkrijgen.









