Voor het eerst in haar ruim 75-jarige geschiedenis daagt Ferrari de grenzen van asfalt uit en kiest het open water. In Maranello – hartje Emilia-Romagna en geboortegrond van menig Italiaanse innovator – presenteerde CEO John Elkann de eerste details van een opvallend project: Hypersail. Ferrari stapt daarmee vol overtuiging in de wereld van de oceaanraces. De missie? Nog steeds dezelfde als altijd: het onmogelijke waarmaken, nu met een veld vol zeilen.
Op een besloten event in Maranello onthulde Elkann een verbluffende monohull van ruim 30 meter lang, ontworpen voor snelheid én duurzaamheid. Het schip gebruikt schoon opgewekte energie én beschikt dankzij ‘onderwater vleugels’ over het unieke vermogen om letterlijk boven het water te zweven. “We konden dit avontuur niet laten liggen,” aldus Elkann. “Hypersail is ons competitief DNA, maar dan op zee.”
Een jacht dat vaart als een hyperauto
Wie bekend is met de hyperauto’s van Ferrari – denk F80 of de zeldzame Daytona SP3 – herkent iets van die attitude terug in de Hypersail. Het schip is ontwikkeld door Ferrari’s eigen engineers, gerenommeerde maritieme architecten als Guillaume Verdier en zeeheld Giovanni Soldini. Het resultaat doet velen denken aan sciencefiction – en terecht. “Eigenlijk voelt dit meer als een ruimteschip dan een boot,” grapt Elkann met de typische Italiaanse flair. “Prestaties én schoonheid komen hier samen.”
Het jacht is uitgerust met volledig geïntegreerde ‘foils’ – lees: slimme vleugels die het casco optillen, zodat wrijving verdwijnt. Het besturingssysteem? Gebaseerd op dezelfde Ferrari-technologie waarmee hun supercars elke hobbel op de Italiaanse wegen trotseren. Met deze hightech stabilisatie blijft Hypersail zelf bij stormwind uiterst beheersbaar. Dat de eerste testritten op het IJsselmeer (ja, Nederlanders dénken aan water) plaatsvinden, zou me niks verbazen.
Duurzame energie & autonome vaart
Wie denkt dat design hier ten koste gaat van duurzaamheid, mist een punt. Hypersail is volledig zelfvoorzienend: de energie komt van zon én wind, en het schip vaart zonder een druppel fossiele brandstof. Dat biedt bij oceaanovertochten niet alleen een schoon geweten, maar vooral ook volledige autonomie – een zeldzame luxe in deze sector.
Dit energie-ecosysteem leverde Ferrari meteen negen patenten op – innovaties die binnenkort ook hun weg zullen vinden naar sportauto’s. Matteo Lanzavecchia, technisch directeur, beaamt: “De kruisbestuiving tussen maritieme en automotive sectoren verloopt in 2025 razendsnel. Van aerodynamica tot energiemanagement – het zijn dezelfde wetten van de fysica.” En ja, waar Ferrari komt, kijkt zelfs Damen Shipyards even op.
Het team kan voorlopig op één hand worden geteld; de eerste schepen worden in het diepste geheim gebouwd. Ruim honderd vakmensen (waaronder twintig vaste Ferrari-medewerkers) zetten zich ervoor in – geen overbodige luxe, want de lat ligt hoog. Hypersail dreigt nu al deze eeuw voor de zeilsport te worden wat de LaFerrari is voor supercars. De officiële presentatie staat gepland voor 2026.
Dus mocht u binnenkort op de Noordzee iets voorbij zien scheren dat meer weg heeft van een Star Wars-prop dan van een doorsnee jacht: verbaas u niet. Dit is Ferrari’s nieuwste symbool – en in 2025 zijn we daar gewoon even stil van.