Verlaging van de verwachte leveringen in 2025
Airbus heeft aangekondigd dat het zijn schema voor de levering van commerciële vliegtuigen voor dit jaar heeft aangepast. De verandering is het gevolg van recent ontdekte problemen met de kwaliteit van de panelen op het fuselagesysteem, geleverd door een van haar leveranciers. Dit heeft geleid tot een verstoring in de leveringsstroom van de A320-familie.
Volgens een verklaring van de Europese vliegtuigbouwer op woensdag, wordt nu verwacht dat er ongeveer 790 vliegtuigen commercieel zullen worden overgedragen in 2025. Dit is een vermindering ten opzichte van de oorspronkelijke doelstelling van bijna 820 leveringen voor dit jaar.
Blijvende financiële prognoses ondanks productievertragingen
Ondanks de daling in leveringen bevestigde Airbus dat het zijn financiële verwachtingen voor 2025 intact houdt. Deze outlook werd gepresenteerd tijdens de bekendmaking van de resultaten over de eerste negen maanden van het jaar.
Het bedrijf houdt vast aan de doelstellingen van een aangepaste operationele winst (Ebit) van rond de 7 miljard euro, evenals een vrije kasstroom voor financieringsdoeleinden van ongeveer 4,5 miljard euro.
Toekomstige details en inspecties
Airbus heeft verder aangegeven dat de ordeningen en leveringen van commerciële vliegtuigen over november 2025 op vrijdag bekend zullen worden gemaakt. Op dinsdag kondigde het bedrijf ook een inspectie aan van ongeveer 628 A320-vliegtuigen. Deze inspectie richt zich op mogelijk defecte fuselages waarbij de panelen te dik of te dun kunnen zijn, veroorzaakt door productieproblemen bij een leverancier.
De meeste van deze vliegtuigen blijven in bezit van Airbus. Volgens de informatie van het bedrijf bevinden 245 vliegtuigen zich in de eindfase van montage of worden klaargemaakt voor levering. Daarnaast bevinden zich 215 vliegtuigen in eerdere productiefasen, terwijl 168 in gebruik zijn bij verschillende luchtvaartmaatschappijen.
Specificaties en verdere procedures
Het bedrijf verwacht dat een “aanzienlijk deel” van de panelen voldoet aan de specificaties, wat betekent dat ze momenteel bruikbaar zijn. Dit recente probleem volgde kort nadat Airbus ook een softwareprobleem had vastgesteld dat ongeveer 6.000 vliegtuigen van de A320-familie beïnvloedt.









