De vermeende ‘spookvloot’ van Rusland
Volgens Britse inlichtingendiensten bestaat de zogenaamde ‘spookvloot’ van Rusland uit tussen de 600 en 1.000 oude olietankers. Deze vloot zou gebruikmaken van geheime eigendommen, kapitaaltransfers tussen schepen en valse identificatiesystemen om de export van Russische olie voort te zetten. Dit wordt gedaan om internationale sancties te omzeilen die sinds de invasie van Oekraïne, begonnen in februari 2022, door diverse landen zijn opgelegd.
Milieuproblemen en risico’s
De toestand van deze zogenaamde vloot zou continu milieuproblemen veroorzaken op de wereldzeeën. De schepen verkeren vaak in slechte staat, wat de kans op ongevallen en olielekken vergroot. Volgens de Britse rapporten vormen de technische staat en de activiteiten van deze vloot een voortdurende bedreiging voor het mariene milieu.
Internationale inmenging en diplomatieke gevolgen
In november probeerde Rusland te herzien zijn status bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), nadat het in 2023 zijn zetel verloor. Deze poging mislukte, ondanks de voortdurende strategie van Rusland om sancties te ontwijken, waaronder het maximumprijsplafond van 60 dollar per vat olie. Rusland is momenteel de enige grote maritieme natie die geen deel uitmaakt van het orgaan, wat een diplomatiek verlies betekent. Dit vermindert de invloed van Rusland op internationale regelgeving omtrent scheepvaart en arctische maritieme normen.
Andere internationale organisaties en de positie van Rusland
Rusland heeft ook in september 2025 geen herplaatsing weten te realiseren in het Internationaal Burgerluchtverkeerorganisatie (ICAO). In oktober 2025 werd het land bovendien officieel veroordeeld door de ICAO wegens het verstoren van satellietnavigatiesignalen in Europa, wat het luchtverkeer in gevaar bracht. Rusland werd in 2022 uit de ICAO gezet, nadat het Oekraïne was binnengevallen en vliegtuigen en eigendommen waren geconfisqueerd.
Samenvatting
De Britse inlichtingendiensten onderstrepen dat de Russische ‘spookvloot’ en de diplomatieke verliezen aantonen hoe Rusland probeert sancties te ondermijnen, terwijl het internationale vertrouwen in zijn maritieme en luchtvaarttechnologie verder afneemt.









