Airbus’ simpele maar slimme oplossing tegen vliegveld-vervuiling: Taxibots!

De Taxibot maakt taxiën op Schiphol en andere luchthavens stukken schoner en stiller. Deze hybride tractor, direct door de piloot bestuurd, bespaart tot 85% brandstof en uitstoot. Alles over deze Europese innovatie die in 2025 werkelijkheid is.

Spread the love

Als je wel eens op Schiphol bent geweest, heb je het vast gezien — vliegtuigen die tergend langzaam over de taxibaan richting startbaan kruipen. Op dat moment draaien hun krachtige straalmotoren al voluit en verbruiken tonnen kerosine… alleen maar om een paar kilometer te rijden. Wist u dat dat stukje rollen enorm veel vervuiling én lawaai veroorzaakt? Gelukkig is er nu een nuchtere, innovatieve oplossing uit Europa: de Taxibot.

Wat is een Taxibot en hoe werkt het?

Een Taxibot is een hybride-elektrisch trekvoertuig — maar niet zomaar eentje. Het banale verschil: piloten besturen hem zelf vanuit hun cockpit, via het klassieke stuurtje en de remmen. De Taxibot koppelt zichzelf aan het neuswiel van het vliegtuig en tilt dat wiel iets van de grond. Op dat moment neemt de piloot het stuur over en rijdt zélf. De tractorchauffeur helpt alleen met aankoppelen en eventueel een korte achteruit-manoeuvre bij het vertrek — daarna mag hij koffie gaan halen.

Het slimme van de Taxibot is simpel: zolang het vliegtuig nog niet hoeft te vliegen, staan de grote straalmotoren gewoon uit. Pas een paar minuten vóór het opstijgen worden ze gestart. Zo wordt er een enorme hoeveelheid brandstof — en dus uitstoot — bespaard, nog voordat er ook maar één passagier in de lucht is.

Kleine ingreep, groot effect: Taxibots kunnen per beweging tot wel 50% besparen op brandstofgebruik, en tot 85% besparing als vliegtuigen naar de verste startbaan moeten taxieën. De uitstoot van CO2 en NOx daalt fors én de geluidsoverlast rond luchthavens wordt veel minder. En dat met een techniek die nu al te implementeren is.

De praktijk op grote luchthavens (en de elektrische toekomst)

Misschien klinkt het als toekomstmuziek, maar Taxibots rijden vandaag de dag al op luchthavens als Schiphol. Airbus heeft Taxibot-systemen gecertificeerd voor hun gangbare lijnvliegtuigen — denk A320 en soortgenoten. easyJet is dit jaar begonnen met testen op Schiphol. Ook luchthavens in Parijs, New York (JFK), Brussel en New Delhi werken mee aan de volgende stap.

Het idee is onderdeel van het ambitieuze Europese HERON-project (Highly Efficient and Environmentally Clean Operations). In totaal broeden 24 partners mee, van grote maatschappijen als Air France en Lufthansa tot luchthavenbeheerders zoals Aéroports de Paris. Het doel? Dat Taxibots standaard worden bij het taxiën, waar de omstandigheden dat toelaten. Benjamin Tessier, projectleider bij Airbus HERON, zegt het zo: luchthavens zijn dringend op zoek naar echte manieren om hun CO2-voetafdruk te verkleinen tijdens alle grondoperaties. Deze relatief simpele tool blijkt nu al een van de snelste en effectiefste oplossingen.

Goed om te weten: vanaf 2026 komt er een volledig elektrische versie van de Taxibot beschikbaar. En voor échte long-haul machines — denk A340 en A380 — zijn prototypes in de maak. Dat is geen toekomstmuziek meer, dat is de realiteit van nu.

Dus: de volgende keer als u langs het raam op Schiphol kijkt, let eens extra op die trekker voorin het vliegtuig. Misschien is het een Taxibot — en helpt u ongemerkt mee aan schonere lucht boven Nederland.

Spread the love