Privéjets zijn uit: rijke Nederlanders kiezen nu liever voor luxe treinreizen – Café Adéle

In 2025 ruilen steeds meer rijke Nederlanders de privéjet in voor luxueuze treinarrangementen. Waarom de Oriënt Express en co razend populair zijn en welke routes je niet mag missen: alles over de nieuwe trend in reizen.

Spread the love

Het is zomer 2025 — hoog tijd om de koffers te pakken. Maar waar vakantievierende Nederlanders vorig decennium graag met een privéjet vlogen, kiezen de welgestelde toppers tegenwoordig steeds vaker voor slow travel in exclusieve treinwagons. Een trend die al wereldwijd meer dan 37 miljoen reizigers trekt én de manier waarop wij naar luxe reizen kijken voorgoed verandert.

Luxe treinreizen maken een spectaculaire comeback. Het draait lang niet meer alleen om vervoer van A naar B – de reis zelf is nu het hoogtepunt. Nieuwe generaties hebben hun zinnen gezet op unieke, persoonlijke ervaringen, weg van de drukte.

Renaissance van de luxetrein

Was een reis met de Oriënt Express vroeger vooral een zeldzame belevenis voor verzamelaars, inmiddels is het een booming business. CEO Frank Marini van Railbookers zei in Fortune dat hun luxe treinarrangementen maanden vooruit uitverkocht zijn — met wachtlijsten die in de duizenden lopen. De afgelopen twee jaar is de interesse zo hard gegroeid, dat insiders spreken van de gouden jaren van de luxetrein.

De cijfers liegen er niet om: in 2024 steeg bij InteleTravel het aantal boekingen voor luxe treinen binnen één jaar met 65%. Wat het verschil maakt? Pure exclusiviteit. “Mensen zoeken ontspanning—romantiek, een boek, goed gezelschap en fenomenale service,” aldus Gary Franklin, Vice President bij Belmond. Als je in zo’n trein zit, lijkt de tijd bijna even stil te staan.

Nieuwe generatie reizigers en trajecten

Het beeld dat alleen pensionado’s in luxe treinen stappen, is inmiddels behoorlijk achterhaald. Volgens Tara Minson van InteleTravel zien we nu opvallend veel millennials en zelfs Gen Z’ers, vooral uit Amsterdam, Haarlem en Utrecht, die zo’n reis boven een vliegvakantie verkiezen. De magie? Het idee van “slow luxury” — meer tijd voor elkaar en voor de omgeving, plus de duurzame factor telt zwaarder dan ooit.

“Waar je tien jaar geleden vooral stellen van 50+ in luxe wagons zag, weten jonge professionals en creatieve ondernemers de weg steeds beter te vinden,” vertelt reisconsulent Anna Treter in X. “De aankomende routes van Belmond en Accor Group zitten in no-time vol met het nieuwe welvarende publiek.”

Het aanbod wordt breder

Belmond (onderdeel van het LVMH-imperium van Bernard Arnault) is in 2025 top of mind met zeven luxe treinen wereldwijd, waaronder de iconische Venice Simplon-Orient-Express. Deze legende reed al in 1883 tussen Parijs en Istanbul, en inspireerde talloze thrillers en zelfs James Bond-films.

Maar de sector is niet langer enkel voor multimiljonairs. Er is ook ruimte voor betaalbare ‘mini-luxe’, zoals een tocht met de Rocky Mountaineer in Canada vanaf ongeveer €1.400. Veel Nederlanders combineren die reis trouwens slim met citytrips of bijvoorbeeld een jubileum: een tikkie buiten de comfortzone, maar wel memorabel.

Luxe belevingen en de bijbehorende prijskaartjes

Luxe treinreizen zijn op het niveau van vijfsterrenhotels – daar zijn de prijzen ook naar. Zo betaal je voor een nacht in de L’Observatoire-compartimenten makkelijk ruim €90.000.

Je krijgt er wel wat voor terug: privébadkamers met vloerverwarming, een eigen butler, menu’s van sterrenchefs en werkelijk ongekende privacy. Elke coupé is als een suite, voorzien van alles wat je verwacht (en dingen die zelfs chique hotels vaak niet bieden).

Het vlaggenschip van Railbookers in 2026, “Rond de wereld in een luxetrein“, kost zo’n €110.000 per persoon. In 59 dagen reis je door 12 landen en zie je meer dan 20 steden – met zeven (!) verschillende premium treinen. Marini: “Er zijn uitzichten die je echt alleen per trein meemaakt. En: onderweg kun je volop genieten van bijzondere maaltijden, bijzondere gesprekken en vooral volop tijd genoeg zonder stress.”

Zelfs luxetreinen ontsnappen niet aan vertragingen

Toch kan ook in luxe wat fout lopen. Zo werd de langverwachte eerste reis van de Britannic Explorer in Groot-Brittannië door Belmond uitgesteld — ‘omdat we geen concessies willen doen aan onze hoge standaard’, aldus de woordvoerder in The Independent.

Sommige reizigers moesten daardoor honderden tot tienduizenden euro’s terugkrijgen voor trips die niet doorgingen. “We zijn ervan overtuigd dat deze keuze de beleving uiteindelijk alleen maar nog meer bijzonder zal maken”, aldus Belmond. Het hoort er soms bij — zelfs als het om absolute topklasse gaat.

Spread the love