Lucid Motors, bekend als de grootste rivaal van Tesla in de VS en bouwer van de krachtigste elektrische auto ter wereld, kampt met een verlies van 11,09 miljard euro. Dreigt er echt een faillissement?
Inhoudsopgave
Met opgestapelde verliezen van meer dan 11 miljard euro staat de grootste uitdager van Tesla gevaarlijk dicht bij het afgrond. Het zijn roerige tijden voor de elektrische-autosector, en Lucid is daarop geen uitzondering.
Lucid Motors werd in 2007 opgericht. Met de Lucid Air, die in 2016 werd gepresenteerd als krachtigste elektrische wagen ter wereld, groeide het Amerikaanse merk snel uit tot Tesla’s grootste concurrent in eigen land. Zeker, dat leek wel zo… In 2021 maakte Lucid zijn beursdebuut en schoot het aandeel op één dag 19% omhoog – om diezelfde novembermaand zelfs naar 64,86 dollar te pieken.
Maar daarna ging het rap bergafwaarts: de aandelen kelderden met maar liefst 97%. Het bedrijf kampt nu met een verlies van 11,09 miljard euro — een direct gevolg van, laten we zeggen, niet bepaald briljant management. De nieuwe Lucid Gravity, een 5,03 meter lange elektrische SUV met tot 725 km actieradius, geldt momenteel als belangrijkste troef voor het merk.
De opmerkelijke opkomst (en val) van Lucid Motors
De website Electric Vehicles bracht recentelijk samen wat er de afgelopen jaren misging bij Lucid, wereldwijd bekend door de krachtigste EV in serieproductie. Wie het droge feitenrijtje leest, kan moeilijk om de penibele situatie heen.
Een opvallende trend? Tussen oktober 2023 en mei 2025 verlieten maar liefst 12 topbestuurders het bedrijf. In februari vorig jaar stapte zelfs de charismatische maar ook omstreden CEO Peter Rowling op.
Volgens de analisten van Electric Vehicles is dat een duidelijke rode vlag. Jaar op jaar bouwde Lucid immers fors minder auto’s dan beloofd. Daarbovenop stapelden de leveringsproblemen zich op: vooral bij de Gravity SUV, het luxepaardje waarmee Lucid een nieuwe doelgroep hoopte te bereiken, vallen forse vertragingen te noteren.
In 2021 maakte Lucid een stevige groeiprognose: 20.000 auto’s in 2022, 49.000 in 2023, 90.000 in 2024 en zelfs 135.000 stuks in 2025. Maar de realiteit bleek anders – in 2022 kwamen er maar 4.369 auto’s van de band, in 2023 6.001, en 10.241 voertuigen in 2024. dat is nogal een verschil.
Bovendien waren er begin 2022 meer dan 25.000 bestellingen binnen, maar eind 2024 had Lucid slechts 20.611 auto’s geleverd — zo’n 5.000 bestellingen zijn onderweg simpelweg geannuleerd. Volgens Electric Vehicles kwam dat zowel door productie-uitstel, veranderde leverstandaarden en tegelijk onzekerheid bij consumenten of Lucid überhaupt zou overleven.
Het pijnlijke hoogtepunt: in 2022 beloofde Lucid 20.000 Airs te bouwen (die inmiddels een van hun grootste tekortkomingen is kwijtgeraakt). Maar halverwege dat jaar ging de voorspelling sneuvelen — het werden er slechts 7.000.
Dalende omzet, ontslagen en groeiende verliezen
Naast de productieworstelingen nam de omzet ook nog eens hard af. In Q1 van 2022 lag de gemiddelde verkoopprijs van een Lucid-auto rond de 160.000 dollar (zo’n €136.500), maar drie jaar later zat dat op nog maar 76.000 dollar – oftewel, ongeveer €65.000.
Hoe dat zo? Om überhaupt auto’s kwijt te raken bracht Lucid ‘instapuitvoeringen’ uit voor een lagere prijs, puur omdat de vraag zoveel lager was dan gehoopt. Verder werden er stevige kortingsacties uitgerold – iemand die recent nog bij Van Mossel Eindhoven langsreed, zag zo’n actie slogan niet te missen op het raam.
Dan de personeelskant: in mei 2024 kondigde Lucid het ontslag aan van 400 mensen, circa 6% van het gehele bestand. Dat kwam bovenop de eerdere ontslagronde van 1.300 werknemers (toen bijna 18%).
Bij elkaar opgeteld? In maart 2025 noteerde Lucid een totaalverlies van 11,09 miljard euro. Het aandeel, ooit een hype op Wall Street, stond vorige week op een luttele 2,12 dollar.
Waarom Lucid Motors verrassend genoeg (nog) niet failliet is
Gezien de cijfers zou je denken dat het einde nabij is. Waarom bestaat Lucid nog steeds? Het antwoord: cash is king — en Lucid wordt voor 60% gecontroleerd door het Saoedische Public Investment Fund. En die hebben simpelweg geld zat.
Zo bouwde Lucid reeds een tweede fabriek in Jeddah, Saoedi-Arabië, waar jaarlijks tot 10.000 elektrische auto’s uit de poorten moeten rollen.
De Saoedi’s investeerden in 2018 al een miljard dollar in Lucid Air en de fabriek in Casa Grande, Arizona. Toen Lucid opnieuw in de knel kwam, werd er zonder morren nog eens 1,5 miljard bijgestort.
Wat nu? Lucid hoopt met de Gravity SUV en vooral een nieuw, betaalbaarder middenklassemodel (planning: 2026 in de VS, 2027 in Europa) uit het dal te kruipen. Daarmee willen ze de strijd aangaan met geen minder dan de Tesla Model Y – de populairste EV onder Nederlanders, als je de cijfers van BOVAG mag geloven.
Of het genoeg is? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen, maar voor nu blijft Lucid vechten – ondersteund door het Saoedisch oliekapitaal, en met de stille wens om alsnog als uitdager van Tesla te worden gezien.