Nieuwe opties voor gebruikers van Facebook en Instagram
Meta heeft toegezegd gebruikers van Facebook en Instagram binnen de Europese Unie de mogelijkheid te bieden om zelf te bepalen in hoeverre zij gepersonaliseerde advertenties ontvangen. Deze maatregel is een directe reactie op de eisen van de Digital Markets Act (DMA), zoals bekendgemaakt door de Europese Commissie in een officiële verklaring.
Vanaf januari 2026 krijgen gebruikers de opties om zelf het gebruik van hun gegevens voor advertentiedoeleinden te beheersen. Dit markeert de eerste keer dat het bedrijf een dergelijk mechanisme op zijn platforms implementeert.
Achtergrond van het besluit
Het besluit van Meta volgt op maandenlange gesprekken met de Europese toezichthouders. In april 2025 stelde de Commissie vast dat de techgigant niet volledig voldeed aan de verplichtingen van de DMA, vooral wat betreft het bieden van een daadwerkelijke keuzevrijheid aan gebruikers over het gebruik van hun persoonlijke gegevens voor reclame.
Daarnaast nam Brussel een niet-conformiteitsbeslissing die het bedrijf verplichtte om het advertentiemodel aan te passen voor de Europese digitale markt.
De nieuwe functionaliteit en de impact
Meta ontwikkelde een systeem dat gebruikers de keuze geeft tussen twee opties: toestaan dat al hun gegevens worden gebruikt voor zeer gerichte reclame of dat gebruik beperken. Het beperken van dat gebruik leidt tot minder gesegmenteerde, minder specifiek gerichte advertenties.
Door deze aanpak wil het bedrijf voldoen aan een van de kernvereisten van de DMA, namelijk dat consumenten effectieve controle moeten krijgen over hun advertentie-ervaring, zonder dat ze daarmee te maken krijgen met invasieve praktijken zonder expliciete toestemming.









