Mercedes zet de markt op z’n kop: vaste-state accu’s en 1000 km actieradius onderweg

Mercedes-Benz werkt versneld aan vaste-state accu’s, zo bevestigt Markus Schäfer. Dankzij deze revolutionaire batterijen rijden elektrische modellen straks tot 1000 kilometer op een lading – en dat mogelijk nog voor 2030.

Spread the love

In 2025 lijkt het onwaarschijnlijk, maar het gebeurt echt: Mercedes-Benz versnelt de komst van vaste-state accu’s. Markus Schäfer, de hoofdontwikkelaar van het merk, bevestigde onlangs dat de Duitsers sneller vorderen dan gedacht. als actieve volger van de EV-markt belandde ik haast van mijn stoel bij het lezen ervan – tijd om uit te zoeken wat dit voor u, en voor Nederland, betekent.

De volgende generatie elektrische Mercedessen: dichter bij echt lange afstanden

Het is vast opgevallen: Mercedes had begin deze jaren grote plannen met elektrische modellen. Deadlines verschoven. Doelstellingen voor 2025 en zelfs 2030 zijn aangepast. Toch blijft het merk stappen maken — stilstand kennen ze niet in Stuttgart. De elektrische Mercedes CLA, onlangs gelanceerd (zelfs al gespot in Amsterdam bij de eerste testritten), steekt er qua actieradius met kop en schouders bovenuit: bijna 800 km. Zijn praktischer broer Shooting Brake is er ook al. En die 1000 km? Komt dichterbij dan u denkt.

Wat maakt vaste-state accu’s zo revolutionair?

Iedereen in de branche praat erover: vaste-state accu’s zijn de heilige graal voor elektrische auto’s. Fraai: niet alleen Toyota en BYD – Mercedes is serieuze front runner. Veel experts gingen uit van introductie begin jaren 2030, maar Mercedes kan volgens Schäfer misschien al eind van dit decennium starten met serieproductie.

  • Kleinere, lichtere accu’s – meer plek, lager verbruik
  • Lagere kosten door eenvoudiger productie
  • Veiliger ontwerp, minder risico op brand
  • Tot 1000 kilometer actieradius is realistisch

Het geheim zit in de vaste elektrolyt, geen vloeistof meer. Mercedes werkt nauw samen met Factorial uit de VS, en zoekt bewust ook lokale partners – wie weet sluit VDL Nedcar zich aan, zou mooi zijn voor Limburg. Momenteel test het Duitse merk de nieuwste prototypes onder meer in de bekende EQS-modellen.

Praktijk: wat verandert er straks als u elektrisch rijdt?

Volgens testgegevens haalt de EQS op vaste-state accu’s moeiteloos die symbolische 1000 kilometer. Nu haalt de EQS 450+ met een 118 kWh accu ca. 800 kilometer – let wel, volgens de ‘Nederlandse norm’ (WLTP, bij fristi-weer en file op de A12). De nieuwe generatie blijft qua formaat amper groter, maar biedt ruim 25% meer bereik. Ik las al wat forumroddels over files bij de laadpaal die hiermee verleden tijd zijn — we gaan het meemaken.

Slimme chemie: tijd voor een definitieve doorbraak?

Schäfer wees erop dat deze nieuwe accu’s eindelijk de kloof met klassieke benzinemotoren dichten. Met huidige NMC- en LFP-batterijen komt dat simpelweg niet in de buurt. “De nieuwe chemie is de basis om écht door te pakken”, zo luidt het in een interview met het Duitse blad Automobilwoche. En eerlijk: als er één fabrikant is die traditie en innovatie durft te mengen, dan is het Mercedes wel — zie de historie van de G-Klasse of de overvloed aan testauto’s rond Zaltbommel afgelopen voorjaar.

Wat mag u de komende jaren verwachten?

Als de planning staat, komen de eerste Mercedessen met vaste-state accu’s eind dit decennium – wie weet rijdt u er dus over een paar jaar zelf eentje uit. Nog onduidelijk is welk model de primeur krijgt, maar insiders geloven: dit wordt waarschijnlijk de opvolger van de huidige EQS, mogelijk met een iconisch S-klasse badge.

Nu de actieradius eindelijk gelijk komt te liggen met die van benzineauto’s en laden sneller dan ooit verloopt, lijkt overstappen binnenkort niet alleen een ecologische, maar ook een praktische keuze. En dat delen we maar wat graag — zelfs de meest kritische buurman uit Haarlem zal zich verbazen.
Dus, tijd om dat elektrische avontuur opnieuw te bekijken?

Spread the love