Oudere automobilisten: Moeten huisartsen het recht krijgen om rijbewijzen van hun oudere patiënten in te trekken? – Café Adéle

Morgen start het proces rond het dodelijk ongeval in La Rochelle, waarbij een 83-jarige bestuurder een 10-jarig meisje doodreed. Pleitbezorgers willen verplichte rijbewijskeuringen voor ouderen — wat vinden experts en belangenorganisaties in Nederland?

Spread the love

Morgen start het proces rond het tragische ongeluk in La Rochelle waarbij een 83-jarige bestuurder de 10-jarige Margot om het leven bracht. Hierdoor laait de discussie over het koppelen van rijbewijzen aan medische keuringen opnieuw op.

Op 4 juli 2025, een jaar na het ongeval in La Rochelle waarbij een 83-jarige vrouw een groep fietsers aanreed en de 10-jarige Margot het leven liet, start het proces. uit het toxicologisch onderzoek bleek dat er geen alcohol of drugs in het spel waren. De bestuurster was in shock, verward — en werd direct naar het ziekenhuis gebracht, haar rijvaardigheid was toen al onderwerp van discussie.

Sinds dat moment zet de moeder van Camilla Peinon zich onvermoeibaar in voor verplichte medische rijgeschiktheidskeuringen. Camilla is actief bij de vereniging “Sauver des vies, c’est permis”, opgericht door de paralympisch sporter Pauline Derouled. Zij verloor haar been in 2018, nadat een 90-jarige bestuurster vergat welk pedaal gas gaf.

Rijbewijs op basis van medische keuring?

De vereniging steunt wetsvoorstel 1147, dat medische keuringen verplicht stelt voor iedere automobilist. Op aangeven van député Frédéric Vallet (Horizons) is het idee nu dat elke bestuurder bij vernieuwing van het rijbewijs — om de vijftien jaar, en vanaf 70 jaar zelfs elke vijf jaar — een medische controle moet ondergaan.

Camille Payno vertelt in een interview met de krant Le Monde: “het kan ons allemaal gebeuren dat autorijden niet meer veilig is. Een rijbewijs is geen mensenrecht, het is logisch om een grens te stellen.”

Bezwaren vanuit automobilistenorganisaties

Toch is de weerstand onder belangenorganisaties groot — denk aan ANWB, Bovag, en de “Vereniging voor Nederlandse Automobilisten”. Ook de rijscholen zijn fel gekant. Hoewel iedereen het belang van verkeersveiligheid onderschrijft, vinden zij de verplichte medische keuring voor elke oudere automobilist “onwerkbaar” en soms zelfs stigmatiserend.

Pierre Chasserey, hoofd van een Franse automobilistenclub, stelt: “Het beoordelen van technische rijvaardigheid hoort niet standaard bij de huisarts. Bovendien kan een medische keuring nooit alles voorspellen: iemand kan gezond zijn en tóch in paniek raken in het verkeer.” Volgens hem staat met deze maatregel het hele principe van een ‘levenslang rijbewijs’ op losse schroeven. “Wie bij de arts niet door de keuring komt, is het papiertje direct kwijt.”

Alternatieven en de praktijk

Nu zijn er al mechanismen om ongelukken te voorkomen. Bij twijfel mag de gemeente (of de politie) al om advies vragen bij een medische commissie. Ook familieleden of bijvoorbeeld thuiszorg kunnen zorgen rondom iemands verkeersdeelname melden. Hierop willen veel clubs blijven vertrouwen — met ruimte voor de huisarts om te signaleren, maar niet om formeel het rijbewijs in te trekken.

Om het debat te verbreden startte de vereniging een burgerconsultatie: Nederlanders kunnen suggesties doen om vergrijzing en verkeersveiligheid beter te combineren. de ideeën worden na de zomer aangeboden aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en besproken op het Binnenhof. Wie weet — misschien krijgt de discussie rondom het rijbewijs nóg een typisch Nederlands staartje.

Spread the love