Overzicht van de nieuwe regeling voor wijnetikettering en productie
De Europese Unie heeft op donderdag een voorlopig akkoord gesloten over een reeks maatregelen ter ondersteuning van de wijnsector. Het akkoord voorziet in aanvullende subsidies en meer flexibiliteit voor wijnboeren, met als doel de marktpositie van wijnproducten te versterken. Een van de belangrijke punten is het toekennen van meer ruimte voor het labelen van wijn met een laag alcoholgehalte.
Nieuw etiketteringsbeleid voor alcoholgehalte
Volgens het akkoord mogen de termen “zonder alcohol” en de aanduiding 0,0% worden gebruikt wanneer de alcoholgehaltocontent niet boven 0,05% in volume uitkomt. Daarnaast moeten producten met een laag alcoholgehalte, dat wil zeggen meer dan 0,5% en ten minste 30% onder het alcoholpercentage van de categorie wijn, worden gelabeld als “met verminderd alcoholgehalte”.
Bescherming van wijnbouwers bij natuurrampen en ziekte-uitbraken
De regelgeving voorziet verder in een verlenging van een jaar voor wijnboeren die getroffen zijn door natuurrampen of uitbraken van ziekten. Daardoor krijgen zij meer tijd om de beschadigde wijnstokken van de betreffende druivensoorten opnieuw aan te planten of te herbebouwen.
Financiering van wijnherplanting en crisisdestillatie
Wat betreft de EU-steun voor de ontginning van wijngaarden, wordt in het pakket voorgesteld dat het nationale maximum voor subsidies voor crisisdestillatie en groene oogst wordt vastgesteld op 25% van de beschikbare fondsen. Dit is een verhoging ten opzichte van de initieel door de Commissie voorgestelde 20%.
Ondersteuning bij export en promotieactiviteiten
Andere maatregelen betreffen de ondersteuning van producentenorganisaties die toezicht houden op beschermde herkomstbenamingen (DOP) en beschermde geografische aanduidingen (IGP). Hierbij wordt onder meer ingegaan op initiatieven die het wijntoerisme moeten stimuleren.
Daarnaast zal de EU een deel van de promotiebudgetten voor kwalitatieve Europese wijn in derde landen financieren. Europese fondsen zullen tot 60% van de kosten dekken, terwijl lidstaten tot 30% kunnen toevoegen voor kleine en middelgrote ondernemingen en 20% voor grotere bedrijven. Het doel is om vrijwel alle kosten voor reclame, evenementen, beurzen en studies te dekken. Het financieringsplan heeft een termijn van maximaal 3 jaar, met een mogelijkheid tot verlenging tot in totaal 9 jaar.
Reacties en verwachtingen
De partijen van de Partido Popular (PP) verwelkomden het “historische akkoord”, dat het viend van de wijnsector voorziet van gerichte fondsen en maatregelen om de sector door de crisis te loodsen en haar concurrentievermogen te versterken. Europarlementariër Esther Herranz, die de wetgevingslijn toelichtte, stelde dat het akkoord “de sector de tools geeft om de diepgaande crisis aan te pakken”.
Volgens haar bevat het akkoord regelingen om het aanbod in overeenstemming te brengen met de vraag en de mogelijkheid om steun voor herbeplanting via Europese fondsen te financieren, zodat gelijke kansen ontstaan voor wijnbouwers in de verschillende lidstaten.
Het voorlopige akkoord moet nu nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad van de EU voordat de nieuwe regelgeving in werking kan treden.









