De inzet van Spanje voor transnationale spoorwegverbindingen
Op een bijeenkomst in Brussel op donderdag benadrukte de staatssecretaris van Transport, José Antonio Santano, dat Spanje zich actief inzet om de grensoverschrijdende spoorwegverbindingen te verbeteren in overeenstemming met de verplichtingen van de Europese Unie. Volgens hem wordt er door Spanje “alle moeite gedaan” om de transnationale spoorwegverbindingen te stimuleren. Deze verbindingen zijn essentieel voor de integratie van Europese transportnetwerken, maar blijven een voortdurende uitdaging vanwege trage ontwikkelingen en politieke afhankelijkheden.
De oproep aan Frankrijk en Portugal om sneller te handelen
Tijdens een persverklaring bij aankomst op een bijeenkomst van EU-vervoerministers, onderbouwde Santano dat het bevorderen van grensoverschrijdende verbindingen nu een van de belangrijkste, maar nog niet gerealiseerde, prioriteiten van de EU is. Hij riep Frankrijk en Portugal op om de ontwikkeling van hun spoorwegprojecten te versnellen, vooral die welke afhankelijk zijn van grensoverschrijdende routes. Santano benadrukte dat deze landen een grotere rol moeten spelen in het faciliteren van snelle en efficiënte grensovergangen.
Bijeenkomsten en overleg met Frankrijk over spoorprojecten
De Spaanse staatssecretaris kondigde aan dat hij een bilaterale bijeenkomst gepland heeft met de Franse minister van Transport, Philippe Tabarot, om onder meer de druk op te voeren richting de voortgang van de projecten. Het doel van dit overleg is om het tempo van de implementatie te verhogen en de afspraken rond de spoorverbindingen te versterken. Volgens Santano is de bereidheid van Frankrijk om de projecten te versnellen nog onvoldoende, ondanks de gesprekken.
Uitdagingen en vertragingen in het Atlantisch spoorwegcorridor
Een van de belangrijkste projecten, de hoge-snelheidsspoorlijn tussen Frankrijk en Spanje via het Atlantisch corridor, is uitgesteld tot 2042. Dit project maakt deel uit van de trans-Europese vervoersnetwerken die gepland zijn voor voltooiing tussen 2030 en 2034. Frankrijk heeft de ontwikkelingsplanning voor de spoorverbinding tussen Bordeaux en Dax vertraagd, waardoor de nieuwe hogesnelheidslijn niet voor 2042 gereed zal zijn. Zowel Brussel als Madrid betuigden hun bezorgdheid hierover en probeerden heroverweging, maar tevergeefs, omdat de nieuwe planning verder weg ligt van de oorspronkelijke Europese deadlines.
Motivatie en obstakels voor het versnellen van de projecten
Santano wees erop dat het, zelfs met de intentie om de werkzaamheden te versnellen, nog steeds onmogelijk is om de afgesproken tijdslijnen te halen. Hij merkte op dat Spanje volop bezig is met de voorbereidingen en uitvoering van de projecten aan hun zijde van de grens. Aan de Franse kant verloopt de planning echter zonder significante vooruitgang, vooral op het gebied van de studies en initiële plannen voor de verbinding tussen Dax en de Spaanse grens. Dit gebrek aan concrete stappen bemoeilijkt de realisatie van de geplande infrastructuur binnen de afgesproken termijnen.









