Voorstanders van Automobielproductie met Chinees Kapitaal in Teruel

Voorstel voor fabriek in Teruel

Joaquín Moreno, lid van het regionale parlement van Aragón voor de partij Teruel Existe, heeft onlangs voorgesteld om in de provincie Teruel een automobielfabriek met Chinees kapitaal op te richten. Hij benadrukte dat het van belang is om het regime van steunmaatregelen die door de EU zijn goedgekeurd voor gebieden met een lage bevolkingsdichtheid, optimaal te benutten.

Moreno gaf een persconferentie waarin hij een initiatief aankondigde waarin A-TE de Aragónse overheid oproept om leidend te worden bij ’transformatieve projecten’ en de kandidatuur van Teruel voor een Chinese fabriek te ondersteunen.

Volgens Moreno zou deze onderneming niet alleen leiden tot een toename van industriële investeringen, maar ook een kans bieden om de economische re-industrialisatie van het gebied te stimuleren. Daarmee zou werkgelegenheid worden gecreëerd, de bevolking worden aangetrokken en het territorium in balans worden gebracht.

Economische context en strategische ligging

De recente komst van nieuwe automobielfabrieken naar Spanje zorgt volgens Moreno voor een competitie om de meest geschikte locaties, vooral in gespecialiseerde industriële corridors. Chinese bedrijven zoals Leapmotor willen zich in Europa vestigen om importtarieven te vermijden en Aragón moet hierin proactief handelen.

De kandidatuur van Teruel wordt ondersteund door de ‘volwassen’ industriële corridor in de Ebro-vallei, die de elektrificatie van auto’s zal leiden. Daarnaast is de nabijheid tot de haven van Valencia, de batterijfabriek in Sagunto en de automobielzone van het Middellandse Zeegebied belangrijke voordelen.

Moreno benadrukte dat Teruel over competitieve voordelen beschikt en dat de locatie zich onderscheidt door haar strategische connecties.

Internationale concurrentie en steunmaatregelen

Hij wees erop dat de landen in Oost-Europa de grootste concurrenten zijn bij het aantrekken van dit soort fabrieken. Een mogelijke oplossing zou zijn om de EU-steun voor bedrijfsvoering te verhogen tot 20%, het maximale dat toegestaan is, wat volgens Moreno een uitzonderlijke instrument is dat Europa ons biedt.

Met deze steun zou Teruel kunnen concurreren met landen als Hongarije op het gebied van arbeidskosten en tegelijkertijd technologie en ontwikkeling aantrekken. Dit zou de industrie in Zaragoza en Valencia kunnen aanvullen en de regio als geheel versterken.

Technologische en logistieke voorzieningen

Moreno nam ook het Technopark in aanmerking, dat als een belangrijk centrum in de autosector kan dienen. Daarnaast wijst hij op de beschikbare grond, het industriële vliegveld van Caudé, de A-23 snelweg en de toekomstige Cantabrië-Middellandse Zee corridor.

Hij betreurde dat de Spaanse regering tot nu toe slechts 1% van de arbeidskostensubsidies heeft goedgekeurd, terwijl Moreno vasthoudt aan de eis dat de Aragónse overheid een uitbreiding naar 20% moet eisen. Dit zou Teruel aantrekkelijker maken en de regio transformeren tot een industrieel centrum.

Spread the love