Niet alle 66-plussers mogen nog deze voertuigen besturen bij onze buren – Café Adéle

De regels voor oudere bestuurders veranderen snel. In Italië verliezen 66-plussers nu het recht om zware voertuigen te besturen. Wat betekent dit voor ons? Ontdek de feiten, gevolgen én tips.

Spread the love

Voor veel ervaren bestuurders is het rijbewijs — laten we eerlijk zijn — een onmisbare pas. Zeker als je buiten de Randstad woont weet je: zonder auto sta je vast. Toch verandert er nu iets onverwachts voor oudere automobilisten in ons buurland.

Welke bestuurders mogen niet meer achter het stuur?

De afgelopen jaren merk ik, in gesprekken met buren en kennissen, steeds meer bezorgdheid bij oudere bestuurders. En dat is niet vreemd: je vrijheid hangt af van dat kleine kaartje in je portemonnee. Wordt het je ontnomen — dan verandert je leven soms drastisch.

Verschillende politici vinden dat bestuurders op leeftijd strenger gekeurd moeten worden voor ze het rijbewijs mogen houden. Dat standpunt wordt bij ons overigens niet breed gesteund.

Veel belangenverenigingen — denk aan ANBO of ouderenbonden — vrezen dat extra regels, zeker buiten steden als Amsterdam of Utrecht, mensen direct isoleren. Op plekken waar je Connexxion-kleinbus haast nooit langsrijdt, drijft een rijverbod je soms in een hoek.

Nog niets nieuws, zou u denken. Maar bij onze zuiderburen schuift het juist op. Italië — wél in de Europese Unie, net als wij — voert dit jaar een opvallende maatregel in voor bestuurders ouder dan 66.

Vanaf 2025 is het daar niet langer toegestaan dat 66-plussers vrachtwagens of zware trailers besturen met een C- of CE-rijbewijs. Vooral professioneel chauffeurs (>66) zijn hierdoor direct geraakt.

Strenge gevolgen mogelijk

Wie de nieuwe regels negeert en tóch een vrachtwagen bestuurt, riskeert forse boetes. De boete loopt op tot maar liefst 1200 euro én je verliest je rijbewijs tot acht maanden — best even schrikken als je hier je kost mee verdient.

De Italiaanse overheid heeft haar keuze stevig onderbouwd. Zij willen het aantal verkeersongelukken verminderen, want in de statistieken blijkt: ouderen zijn vaker betrokken bij ongelukken met grote voertuigen. Overigens: ze geven er wel bij aan dat álle bestuurders, ook fitte 66-plussers, getroffen worden door deze maatregel.

Experts signaleren bovendien een trend: het aantal incidenten met oudere bestuurders stijgt. Zelfs als deze senioren niet vaker schuldig zijn, maken hun tragere reflexen en kwetsbaarheid hen extra gevoelig in het verkeer.

In Italië zijn beroepschauffeurs verplicht zich vanaf hun 50ste regelmatig medisch te laten keuren. Zo blijft hun rijgeschiktheid — zowel lichamelijk als mentaal — continu gecontroleerd. En wie denkt dat wij in Nederland veilig zijn voor zo’n beleid: in Den Haag klinkt deze discussie ook steeds vaker.

  • Woont u buiten de stad? Check alvast bij lokale OV-bedrijven (zoals Arriva of Qbuzz) naar alternatieven en kortingspassen.
  • Blijf fit en laat jaarlijks een rijvaardigheidstest doen, zelfs als het hier (nog) niet verplicht is.
  • Praat op tijd met familie: het is geen schande soms samen te rijden of hulp te vragen.

Een beetje wrang is het wel: waar vroeger rijbewijzen een levenslang werd genoemd — verandert dit langzaam in een privilege met houdbaarheidsdatum. Toch kan goed beleid, slim getest en ondersteund, ook veiligheid en zelfstandigheid combineren. Wie weet neemt Nederland hier binnenkort een voorbeeld aan. Tot die tijd: blijf op de hoogte en deel deze info met een bekende voor wie dit handig is.

Spread the love