Een avontuur met onverwachte obstakels
Het klinkt verleidelijk: je bent negentien, vliegt een Cessna 182Q, en wilt als eerste mens ooit in je eentje zeven continenten overvliegen. De Amerikaan Ethan Go besloot precies dat te proberen — met als doel om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. De motivatie was pijnlijk persoonlijk: zijn neefje werd getroffen door acute leukemie. Zulke verhalen raken — en ze inspireren soms tot grootse daden.
Van Chili naar het onbekende: wat ging er mis?
- Vertrek vanaf het vliegveld bij Punta Arenas, helemaal in het zuiden van Chili.
- Volgens het officiële vluchtplan zou Go alleen een rondje boven de stad vliegen.
- Maar — eenmaal in de lucht — besloot hij door te vliegen naar Antarctica.
- Na uren boven open zee landde hij onverwacht zonder vergunning op het ijskoude continent.
- Daar stond de Chileense politie hem al op te wachten.
Autoriteiten grijpen hard in
De lokale aanklagers van Magallanes en Chileens Antarctica waren onverbiddelijk: Ethan werd vastgezet op Antarctica totdat alle papieren en toestemmingen zouden zijn gecontroleerd door de autoriteiten. Volgens de Chileense luchtvaartwet — artikelen 194 en 197, voor liefhebbers van regelgeving — werd hij verdacht van illegaal vliegen naar het Chileense deel van Antarctica.
Het voornaamste probleem? Go’s vluchtplan klopte niet. Hij had gemeld slechts boven de stad te blijven, maar stak toch de beruchte Drake Passage over richting het zuidpoolgebied. Christian Crisosto Riffo, de regionale openbaar aanklager in Punta Arenas, stelde dat ”dit soort gedrag de veiligheid van het vliegverkeer in Antarctica ernstig in gevaar kan brengen”. Eigenlijk logisch ook — in zo’n afgelegen gebied is geen ruimte voor verrassingen.
Wat zegt de verdediging?
Tijdens een persconferentie stelde advocate Karina Uloa dat haar cliënt Go onderweg te kampen kreeg met dwingende technische problemen. Hij zou een ”verkenningsvlucht” hebben moeten maken om te bepalen of hij kon doorvliegen, en of de benodigde vergunningen wel aangepast konden worden. Veel details zijn daarover niet naar buiten gebracht — misschien bewust, misschien zit het nog in het niet-gedigitaliseerde dossier.
Hoe nu verder?
- Volgens CNN mag Go tot nader order Chili nog niet verlaten.
- De rechtbank in Punta Arenas heeft een onderzoeksperiode van 90 dagen afgekondigd.
- In die tijd wordt onderzocht of de vluchtvoorbereiding, communicatie en noodzaak tot landen klopten.
- Tot het vonnis moet de jonge piloot dus sowieso in het zuiden blijven hangen — waarschijnlijk geen spontaan bezoek aan Amsterdam deze zomer.
Les voor Nederlandse reizigers & piloten
Een avontuur klinkt aanlokkelijk, maar zelfs de beste bedoelingen wegen soms minder zwaar dan bureaucratische regels. Ook als het om een goed doel gaat — zoals stichting KiKa of het Prinses Máxima Centrum — blijven vliegvergunningen en internationale afspraken heilig. Dus, voor wie als hobbyvlieger overweegt buiten Europa te gaan: dubbelcheck niet alleen je vluchtdocumenten, maar maak vóór vertrek echt contact met de lokale autoriteiten.
En een praktisch weetje: op Schiphol zijn er deze maand extra infodagen over intercontinentaal vliegen voor particulieren — wellicht niet zo spannend als Antarctica, maar wel zonder juridische problemen achteraf.
Kort & krachtig
- Solo over de zeven continenten klinkt episch, maar de regelgeving is onverbiddelijk
- Overweeg altijd het (lokale) luchtruim in kaart te brengen — ook als je met de KLM Club of via een privéjet naar verre bestemmingen vliegt
- Moet je alsnog landen zonder vergunning? Zoek direct contact met de autoriteiten — het voorkomt grotere problemen