Dat elektrische auto’s minder slijtage aan de remmen hebben, is geen geheim meer. Regeneratief remmen – waarbij de bewegingsenergie van de auto wordt omgezet in stroom voor de batterij – is zó krachtig, dat je je voet nauwelijks meer op het rempedaal hoeft te zetten. Eigenlijk stuur je het voertuig grotendeels met alleen het “gas”—en ja, dat voelt in het begin wat onnatuurlijk, maar veel mensen zijn er inmiddels fan van.
Inhoudsopgave
Vooral grote merken als Tesla, Nissan, BMW en Renault bieden die zogeheten one-pedal-driving—soms “e-Pedal” genoemd. Handig, want het betekent dat je vaak alleen nog met het rechterpedaal werkt. Maar in China, de absolute EV-koploper van de wereld, is deze geliefde feature dus net in de ban gedaan. Volgens Chinese autoriteiten maakt het autorijden ons juist… onhandiger.
One-pedal-driving kan uw reflexen verslechteren
China heeft recent strenge eisen aangekondigd voor nieuwe auto’s. De standaard—ontwikkeld door de Chinese toezichthouder en normalisatie-instituut—verbiedt de standaard instelling waarbij je volledig kunt afremmen via het gaspedaal, zonder het rempedaal te hoeven aanraken.
Deze maatregel geldt voor nieuwe types auto’s die vanaf 1 januari 2026 verkocht worden. Lopende modellen krijgen nog tot 1 januari 2027.
Elon Musk noemde one-pedal-driving ooit de “ideale rijstijl van de toekomst”, vooral omdat je daarmee als bestuurder alles met één voet regelt: stroom geven is versnellen; het pedaal loslaten is direct afremmen—soms zelfs tot stilstand. Bovendien wordt zo nóg meer energie geregenereerd, zodat je net die extra kilometers haalt en vooral in stadsverkeer relaxt rijdt.
Toch zijn Beijingse verkeerskundigen er niet gerust op. Volgens nieuwsplatform The Paper vormt trainen zonder het rempedaal juist risico’s op de langere termijn—voornamelijk omdat het je reflexen aantast. Je kunt in een stressmoment een fractie te laat zijn met remmen, simpelweg omdat je niet meer gewend bent het rempedaal te gebruiken. En dat vergroot de kans op ongelukken.
Bestuurders die alleen met het gaspedaal remmen, reageren minder snel—zeker als het écht moet.
Het valt overigens op dat veel Chinese merken daar nooit zo happig op waren. BYD en MG bieden meestal slechts milde regeneratie bij het loslaten van het gaspedaal; pas als je het rempedaal indrukt, komt het volle effect. XPeng is een uitzondering en biedt one-pedal-driving wél aan.
Deze nieuwe wet speelt dus in de kaart van binnenlandse automerken, drukt Westerse concurrenten als Tesla in het defensief en maakt hun marketingtruc ineens minder sterk. Maar het is niet zo dat alle merken one-pedal-driving een zegen vinden. Sommige—zoals Porsche met de Taycan—kiezen er bewust niet voor.
“Wie wilt vertragen, moet bewust op de rem trappen. Dat is aangeleerd én logisch gedrag, en levert de bestuurder direct overzicht en controle”, aldus Ingo Albers, hoofd chassisontwikkeling bij Porsche.
Zelfs Tesla maakt een bescheiden U-bocht; in sommige nieuwe modellen is one-pedal-driving niet langer verplicht, maar kunnen gebruikers zélf kiezen of ze de functie activeren.
Vind de elektrische auto die écht bij u past
Droomt u van een EV, maar weet u niet waar u moet beginnen? Wij hebben een persoonlijke EV-keuzewijzer ontwikkeld voor Nederlanders. U krijgt niet alleen advies over modellen die matchen met uw wensen, maar ontdekt ook het actuele aanbod, realistische actieradius-informatie, prijzen én laadlocaties in de buurt—best handig, als u bijv. in Amersfoort of Haarlem woont en geen geduld meer hebt voor foutparkeerders bij snelladers.